Hvorfor lære å danse tango?
Du kan møte mennesker (over hele verden fra hele verden), trene kropp og sjel samtidig som du beveger deg og hører på musikk. Du kan oppnå en forbindelse (conexión) gjennom dans.
Når vi spør tangodansere hva tango betyr for dem, er ordet "conexión" (forbindelse, bånd, tilknytning) det som kommer opp oftest. Tango connects. Tango forbinder danser med rommet, kroppen, musikk, dansepartneren og lokalsamfunnet . Tango er en sosial dans som gir oss rammen for forbindelse. Dette synes også å være årsaken til Argentinsk Tangos opprinnelse.
Argentinsk Tangos opprinnelse. Innvandrere som kom til Argentina i slutten av 1800 og begynnelsen av 1900, befant seg strandet i de store kystbyene , langt borte fra hjem, familie og tradisjoner, i et ukjent land på jakt etter forbindelse. Tango har alltid vært en måte å møte mennesker. En unnskyldning for å omfavne i en dans, å ha en liten prat og bryte opp å finne en annen dansepartner for å starte på nytt. Dette er faktisk en av de mest tiltalende sidene ved tango i dag, med litt kunnskap om tango og litt mot kan du reise til hvilken som helst by i verden og møte mennesker og dans. De fleste byer i Europa vil ha minst en milonga. “Milonga” er navnet på en sosial tilstelning der en DJ spiller tangomusikk for folk som danser. Byer som Berlin og London vil ha minst 1 eller 2 forskjellige milongaer hver dag i uken. Mindre byer vil ha milongaer noe sjeldnere, men uansett hvor du reiser er det noen som danser tango. Du kan selvfølgelig også reise til Argentina hvor det i Buenos Aires er uendelige milongaer, eller danse i store byer i USA, Tokyo, Moskva, Sydney, Beijing. Nesten alle verdens hovedsteder har et tangosamfunn og ivrige tangodansere reiser ofte til festivaler hvor mange workshops, konserter og milongaer holdes over en uke eller helg.
Omfavnelsen - abrazo, trinnene, musikken og måten vi beveger oss i rommet på gir oss rammen for utfoldelse av tangoens kreativitet og vakre dans.
Trinnene: Det er en fører og en følger. Den som fører vil kombinere eller improvisere de tillatte bevegelser eller trinn og overføre det til følgeren. Den som fører er ansvarlig for å tolke musikken med valget av trinnene, timing, hastighet, og karakter mens følger "lytter" og følger. Imidlertid må den som fører også lytte til følgerens tolkning og tilpasse seg den som følgers bestemte stil og evne. Følgeren må tolker eller improviserer innenfor retningen og rommet som gis.
Tradisjonelt er føreren en mann og følgeren kvinne. Men i dag er dette ikke nødvendigvis tilfelle, du vil se menn dans med menn og kvinner som fører.
Det er ulike stiler innen i argentinsk tango, men det er en felles plattform i alle av dem, slik at du kan danse i en milonga hvor som helst.
Musikken: Den argentinske tangomusikken utviklet seg fra sent på 1800-tallet til det som vi kaller den gyldne era mellom 1930- til 1950-årene. Det meste av musikken som spilles i milongaer er fra denne gyldne era med forskjellige stiler og forskjellige orkester. Tango var opprinnelig danset kun til orkester som spilte live, og under en milonga i Buenos Aires på 1950-tallet var det forskjellige orkester som spilte samme kveld. Noen av orkestrene hadde et mer rytmisk uttrykk, noen mer melodisk, noen mer tilbakeholden og enkelte hadde et svært emosjonelt uttrykk. Det tradisjonelle orkesterformatet “Orquesta Tipica” utviklet seg fra en kombinasjon av bærbare instrumenter. Husker du immigrantene som søkte etter forbindelse? De tok med sine instrumenter over havet. Hjertet av orkesteret er et instrument kalt Bandoneon, et trekkspill type instrument laget i Tyskland som et bærbart orgel for religiøse formål. Lyden av instrumentet beskrives som trist, nostalgisk, drømmende, sensuell... Musikken som det danses til i milongaer er ofte instrumentelle versjoner av tangosanger med tekst. Teksten er ofte nostalgisk, om en svunnen tid. Om tap av en elskede, savn til hjemmet, savn av venner og familie. Det er et ønske om forbindelse i musikken og tekstene i tango.
Etter den gyldne era frøs tango fast i tiden, selv etter bandoneon virtuoso Astor Piazzolla tok tango til nye høyder i komposisjon og fortolkning, virker det meste fremdeles til å referere til denne gyldne era. Mer nylig, i 90-årene har elektroniske rytmer og elementer blitt lagt til i en “ny” tango, noe som gir en mer moderne sound til de tradisjonelle tangorytmene.
Måten vi beveger oss i rommet er en sirkel mot klokken, og man bruker plassen slik at rommet holdes i bevegelse og vi lager rom for parene som danser bak oss. Spre dere og bruk rommet! Den som fører unngår mange bakoversteg slik at han/hun ikke kolliderer i noen siden han ikke kan se bak seg. Det sies at de gode danserne danser i utsiden av sirkelen og mer nyoppstartede tangodansere oftere “ender opp” i midten. Så pass opp!
Omfavnelsen - abrazo handler om forbindelse, og er det som omformer de to danserne til en enhet - det dansende paret. Omfavnelsen er fast og avslappet og skaper balanse. Abrazo - omfavnelse - kan også oversettes til klem, og er det som retter hjertene mot hverandre. På grunn av dette kalles tango også en hjerte til hjerte dans.
Du er velkommen!
Det faktum at det skapes rom for forbindelse, åpner opp for kreativitet, og gjør tangodansing ofte magisk. En vakker opplevelse. Kanskje er det på grunn av dette at flere og flere mennesker over hele verden danser tango.
Skrevet av Juan Piola og Runa Unsgård 2017
Følg oss på facebook og instagram for oppdateringer og timeplan: https://www.facebook.com/groups/130421077003838
Instagram: ntnuidans_pardans
Send gjerne en e-postmelding om det er noe du lurer på:
dans-pardans@ntnui.no